A l’orgue de Sant Fèlix: Recital amb una mica de fred

0
Al Concert d'Orgue acabat de gaudir a Sant Fèlix, amb la soprano Fumi Kitamura i l'organista Eudald Dantí

Obres de Casanoves, Mozart, Brahms, Bach, Händel i Franck.
Fumi Kitamura, soprano. Eudald Dantí, orgue.
Església de Sant Feliu de Sabadell, 20-1-19.

El cicle d’orgue organitzat per l’Associació Amics de l’Orgue de Sabadell i la Parròquia de Sant Feliu va encetar el 2019 amb un concert, el quart d’aquesta temporada amb un recital centrat en repertori del segle XVIII amb base catòlica i algun element protestant. El reclam es completava amb arrodonint una proposta variada en relació al cicle i en si mateix; alhora que deixava de banda les recurrents –i monumentals- fugues de Bach i les tocates d’altres barrocs en favor de la lírica sacra d’alguns cims litúrgics de Mozart.

La soprano japonesa Fumi Kitamura va cantar diverses àries mozartianes i una d’ El Mesies de Händel amb bona línia en el fraseig, un punt d’efusivitat i dicció entenedora. De timbre lírico-lleugera clar i cristal·lí, escoltar-la remetia a una imatgeria seràfica de caràcter pre-acusmàtic en percebre’n la veu en la distància i l’alçada per córrer per les tres naus de Sant Félix. El públic així la va aplaudir. L’efecte catàrtic però es diluïa puntualment davant algun agut un pèl cridat i algun altre destimbrat a l’ “Et incarnatus” de la Missa en do menor K.427 una lleugera manca de fiato (coloratura i abellimenti). Quelcom excusable si es considera la fredor de l’església fàcilment va calar en la veu de Kitamura i els dits i peus de Dantí.

A més d’acompanyar-la coordinant adientment la respiració, va recrear amb brillantor i fluïdesa les 7 peces en fa major i fa menor de Franck, els preludis número 5 i 11 dels 11 preludis corals sobre temes luterans Op. 122 de Brahms i dues sonates del sabadellenc Narcís Casanoves: una en Re major i l’altra en Fa major, contrastades en extensió (la primera, amb tocs de fanfara, llarga i repetitiva tot i girs de fantasia) i pels registres més emprats (de trompeteria, la primera; i de flautes, la segona).

Un recital més a entrada gratuïta compensada per una aportació econòmica voluntària en acabar el concert. El costós manteniment de l’orgue així ho condiciona. Un cicle, per cert, que contribueix a la diversitat musical de la ciutat, ampla en tots camps i sense parangó a Catalunya, excepte al barri marítim de Sabadell. Amb la seva continuïtat també s’acabarà guanyant un reconeixement al costat d’altres cicles d’orgue al nostre país. Un país amb una tradició organística molt significativa.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Si us plau entri el seu nom aquí