En la línia del futur Museu del Teixit de Sabadell: L’exposició “Chapeau” a Fundació Palau

0
A Sabadell, durant el muntatge de l'exposició "Chapeau!"

Hi van 250 barrets, tots procedents de Sabadell, de la Col·lecció Tèxtil Antoni de Montpalau des d’on ara es promou el futur Museu del Teixit amb seu a l’Artèxtil. Però, tant com els barrets sovint de dissenyadors il·lustres, el tema va d’art modern, de Picasso en avall.

Des d’aquest diumenge, l’exposició és oberta a la Fundació Palau de Caldetes, sempre al voltant de Picasso a partir del seu entranyable amic, el poeta Palau i Fabre. En quant a art, “Chapeau!” comença per Casas i acaba en el conceptual. D’inspiracions, també la icònica Greta Garbo.

Però en quant a barrets d’autor, un món. Balenciaga i Pertegaz, tot Barcelona, i igualment, Borsallino o Yves Saint Laurent i els grans noms de la moda a París al segle XX: Courrèges, Balmain, Givènchy... o, punt i a part, la gran Elsa Schiaparelli. També el Philip Treacy que va posar barret a Harry Potter. I Picasso, inclosos els barrets dels seus figurins pels ballets russos.

Però el fil de l’exposició ve de la història de l’art modern en general i, molt en particular, a Catalunya. Aquí Ramon Casas i el modernisme, on Picasso va trobar escola. D’aquí, així mateix entre una vintena d’artistes del primer terç del XX , els refinaments d‘Ismael Smith o l’B que tants farts es va fer de dibuixar barrets als caps de milers i milers de barcelonins.

Després, i enmig la guerra i el sota el franquisme, el grup Dau al Set de Tàpies o Joan Ponç i, al cas dels barrets sobretot Brossa, pont cap a l’art conceptual. L’altre gran capítol o apartat de l’exposició, “Chapeau!”. Brossa hi va tirar fort en temps dels barrets de copa de Perich, i d’aquí la premsa humorística antifranquista (records a Opisso, en el “temps normal”).

En la línia del futur Museu del Teixit de Sabadell: L'exposició "Chapeau" a Fundació Palau 1
A Sabadell, durant el muntatge de l’exposició Chapeau!

Tanmateix, la relació entre art i moda, i amb ella el tèxtil, és ara també la base d’infinitat d’exposicions a grans museus d’art contemporani, i constant a museus tèxtils, molt en especial el Musseo del Tessuto de Prato, ciutat toscana molt semblant a Sabadell. Aquesta d’ara a Caldetes, avui deliciosa en dia de cel blau i mar més blau al fons, farà molt de goig a altres museus.

De la Fundació Palau anirà, en efecte, a les sales que a Oviedo té el Banc Sabadell, de la seva filial local Banco Herrero. La itinerància anirà molt més enllà. Una joieta d’exposició. Com totes les que es venen produïnt a Sabadell a partir de la Col·lecció Tèxtil Montpalau i mouen públics multitudinaris. I respecte a Sabadell, això passa per l’Artèxtil, pel Museu dels Teixits.

El comissari de “Chapeau!” és, cosa òbvia, el sabadellenc Josep Casamartina, historiador de l’Art i, en això, acadèmic de la Reial de Sant Jordi. Junt amb Anna Maria Casanovas, ell va crear fa 10 anys la Col.lecció Tèxtil Antoni de Montpalau, que per qualitat i també quantitat, 20.000 peces de roba i complements, sobresurt entre les millors d’Europa, com a privades.

Però, tot i ser tant, no seria l’únic a confluir en el Museu del Teixit. Hi ha la indústria tèxtil sabadellenca, igualment innovadora i potent. La Col·lecció Montpalau n’és tan sols un efecte. Hi ha el coneixement dels professionals del disseny tèxtil sabadellenc, de quan en deien “teòrics”, i hi ha la vocació, si més no, de l’Escola Universitària de Disseny Industrial (ESDI)

A Prato, ara mateix, hi ha una gran exposició sobre la relació amb el tèxtil d’aquell Lucio Fontana, figura fonamental en l’art del segle XX, que ara fa just 60 anys va exposar abans a Sabadell que a Nova York. La premsa local i oficial de l’època, tampoc no tan diferent de l’actual, ho va insultar des del més flagrant ridícul. Josep Casamartina sap encara més, de tot això.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Si us plau entri el seu nom aquí